Sposoby na pokonanie emocji – czy znasz któreś z nich?

Kiedy złe emocje zaczynają Cię pokonywać, kiedy już właściwie nie wiesz co Cię stresuje, bo ciągle odczuwasz stres, do tego zapewne dochodzi złość, nerwy o wszystko, irytacja, brak apetytu, bóle głowy, poczucie ciągłego zmęczenia i senność. Twój mózg zaprogramowany jest na "chciałabym, ale teraz jestem zmęczona". Ty tego nie chcesz, nie chcesz się denerwować, wkurzać, popadać w konflikty  tylko to jest silniejsze od Ciebie – powinno się zastanowić o co chodzi i znaleźć sposoby na pokonanie emocji, które źle na nas wpływają.

Trzeba pamiętać, że nasze emocjonalne Ja to przede wszystkim nasz umysł, ale też ciało, serce i dusza. Jeśli dostarczysz im równowagi psychicznej zobaczysz, że Twoja codzienność będzie dużo przyjemniejsza!
Gdy już wiesz, że swoje emocje chcesz ujarzmić, by Twoje ciało i umysł były spokojne poczytaj o kilku sposobach na spokojniejszą codzienność. Może, znajdziesz coś dla siebie 🙂
Jednak najpierw weź

kartkę i coś do pisania i zapisz jak się czujesz fizycznie (chodzi o bóle głowy głowy, szczękościsk, brak apetytu itp.) psychicznie (czy potrafisz się skoncentrować, czy pamiętasz o ważnych rzeczach do zrobienia, i w jakich sytuacjach pojawiają się nerwy – spisz je!, czy potrafisz się skoncentrować itp) społecznie (jakie masz nastawienie do znajomych, przyjaciół i dlaczego takie, czy okazujesz uczucia, czy masz ochotę na przyjemności czy nie). Spisz wszystko co Ci przychodzi do głowy i związane jest z Twoim samopoczuciem! A potem:

  1. Przestań tłumić emocje!
    Wypłacz je, wykrzycz, wybiegaj ale nie trzymaj ich w sobie. Możesz też spisać te, które nabardziej Ci dokuczają, zmiąć kartkę i rzucić daleko z jak największą siłą. To zwykle pomaga na oddalenie złości od siebie.

  2. Ruszaj się!
    Rano się chociaż przeciągnij, znajdź chwilę na marsz lub bieganie, rower, jogę a jak jest dla Ciebie zbyt spokojna to fitness czy chociaż basen. Gdy przy okazji skorzystasz z sauny – zobaczysz jak cudownie relaksuje. Poza tym aktywność fizyczna wydziela endorfiny a przecież to hormony szczęścia 🙂

  3. Nastaw się na uśmiech!
    Nie potrafisz? spróbuj raz drugi, trzeci…potem Ci już tak zostanie. Uśmiechaj się do siebie, do przyjaciół, do ludzi koło których przechodzisz…przy uśmiechu Twoje ciało się odpręża.

  4. Pamiętaj, że nie na wszystko masz wpływ!
    I co Ci da wkurzanie się? To Ty decydujesz czy się zdenerwujesz i jak bardzo. Nie jesteśmy odpowiedzialni za wszystko i nie wszystko od nas zależy więc po co się stresować? Bardzo często stresować zbyt wcześnie. A jeśli sytuacja spowodowana jest przez Ciebie, zastanów się, co można zrobić by się nie powtórzyła 😉

  5. Znajduj czas na relaks!
    Chociaż przez kilka minut dziennie rób to, co lubisz i przy czym jesteś wstanie wyłączyć myślenie. To może być książka, gazeta, serial czy film. Ważne żeby zrobić coś przy czym umysł będzie wstanie zapomnieć o chwilowych obowiązkach. Zacznij mieć rytuały np. codziennie rano kawa z książką lub gazetą, spacer z psem w fajnym miejscu, raz w tygodniu kino, przynajmniej pół godziny na to co lubisz. Pobądź sama ze sobą i wsłuchaj się w potrzeby swojego ciała.

  6. Wyeliminuj przeszkadzacze i skup się na jednej rzeczy, którą robisz!
    Podejrzewam, że będzie Ci łatwiej, jeśli swoją pracę będziesz zaczynać od rzeczy trudniejszych czy nie miłych – na nie zawsze schodzi więcej czasu. Nie rób wszystkiego na raz, bo niepotrzebnie zaczniesz się spinać i frustacja gotowa. Zanim zaczniesz robić kolejną rzecz skończ tą piewszą. Zrobisz więcej niż zazwyczaj i poczujesz satysfakcję. Nie zawsze możesz całkiem wyłączyć telefon, ale chociaż go ścisz, wyłącz facebooka i wszystko co Ci w danej chwili może przeszkadzać a nie jest niezbędne.

  7. Popraw swoją koncentrację i rób przegląd dnia!
    Myślę, że po zastosowaniu powyższych rzeczy Twój umysł już miewa się lepiej ale dodatkowo, możesz robić sobie listy zadań. Planuj, co musisz zrobić koniecznie a co może poczekać, co musisz kupić itp. Wtedy nie tracisz czasu na przypominanie sobie co jeszcze musisz wziąć z półki sklepowej albo o czym jeszcze zapomniałaś. Pozbędziesz się dręczącej myśli "coś jeszcze miałam zrobić, ale…." 😉

     
  8. Myśl pozytywnie i zauważaj drobne rzeczy!
    Poszukaj w głowie przyjemnych chwil, pomyśl chwilę o nich. Pomarz sobie trochę. Zauważaj świat wokół siebie, wiewiórkę na drzewie, miłą staruszkę w parku, a może jakiś kwiat który zakwita, albo chmurę, która ma ciekawy kształt. Ciesz się, że świeci słońce a jak go nie ma, pomyśl, że za nie długo znów będzie! Mów miłe rzeczy do siebie i do swoich bliskich.

  9. Ogarnij przestrzeń wokół siebie!
    Wcale nie mam na mysli pedantyzmu 🙂 ale taki ogólny porządek, posegregowanie rzeczy, powyrzucanie tych niepotrzebnych (albo oddanie komuś, kto będzie potrzebował bardziej). Zadbanie o miejsce w którym można usiąść i odetchnąć, napić się kawy. O taką czystość wokół siebie, przy której nie będzie trzeba myśleć, że trzeba posprzątać 😉
     
  10. Pij dużo wody i regularnie jedz!
    A przede wszystkim śniadania, które dostarczają sporej dawki energii i zwiększają wydajność organizmu. Woda nie tylko nawadnia ale również oczyszcza organizm z toksyn a regularne jedzenie uchroni przed gwałtownymi spadkami cukru w organiźmie. W zamian za to polepszy się samopoczucie, koncentracja, odporność, również na złe emocje. I uśmiech będzie pojawiał się częściej 🙂

Emocje są naszą codziennością, są częścią nas, niezależnie czy tego chcemy czy nie. Każdy z nas na emocje reaguje inaczej, zależnie od sytuacji, charakteru czy samopoczucia. Na to, by z emocjami nauczyć się żyć i je trochę ujarzmić jest kilka sposobów i dziś Ci o tym napiszę a więcej na temat emocji przeczytasz Tutaj

Zazwyczaj, dopiero gdy emocje zaczynają nami kierować i zaczynają nam przeszkadzać wtedy kiedy akurat nerwy powinniśmy nerwy trzymać na wodzy, zaczynamy zastanawiać się, o co chodzi. Nie od razu zaczynamy coś z tym robić, bo, przecież z nami jest wszystko ok, prawda? Pzecież każdy się stresuje, każdy ma gorszy dzień, każdy jest czasem niewyspany czy zły. Każdy. I to zupełnie normalne. I oczywiście, jeśli tak miewasz od czasu do czasu jest ok. Ale nie zawsze jest tylko czasem.

Jak dojść do tego, co jest dla nas dobre i nam służy a co jest tylko mgłą, którą tworzy nasza psychika pod wpływem nagromadzonych emocji? Oczywiście, możesz zapytać kogoś co jest lepsze ale nawet jak na Twoje pytanie odpowie kilka bliskich Ci osób, nie koniecznie będzie to dobre dla Ciebie. Warto słuchać innych. Ale warto też posłuchać siebie.

Nie przerażaj się wypunktowaną listą. Może już coś z tych rzeczy stosujesz? A jeśli nie, to po mału z dnia na dzień wprowadzaj coś nowego. Nie od razu pozbędziesz się nerwów, stresu i frustracji. Ale z dnia na dzień będzie lepiej a każda spokojna reakcja będzie dla Ciebie czymś nowym, będzie Cię zadziwiać i zaskakiwać co doda Ci chęci na jeszcze więcej 🙂

Zatem do dzieła!

 

 

 

 

About

One thought on “Sposoby na pokonanie emocji – czy znasz któreś z nich?

Your email will not be published. Name and Email fields are required