Jak wygląda praca w Biurze Podróży?

Na sprzedawców Biur Podróży mówi się często „sprzedawcy marzeń”, bowiem nie sprzedają czegoś namacalnego, ale coś o czym klienci marzą, czasem latami. Często praca w Biurze Podróży bywa przyjemną pracą, ale czy słusznie jest bagatelizowana i uznawana za pracę lekką i bezstresową? Mając doświadczenie w pracy jako specjalista ds. turystyki,  podzielę się z Tobą moimi spostrzeżeniami jak wygląda praca w Biurze Podróży.

Główne wymagania dla przyszłych pracowników Biur Podróży to:

– pasja do podróżowania
– bardzo dobra znajomość geografii świata
– znajomość języka obcego
– znajomość pakietu MS Office
– znajomość systemów rezerwacyjnych

Często do wymagań dochodzi:

– wykształcenie wyższe
– doświadczenie i znajomości technik sprzedaży
– dyspozycyjność, bowiem bardzo często Biura Podróży znajdują się w galeriach handlowych, gdzie praca jest zmianowa.

Pracodawcy, zwłaszcza tych większych biur, takich jak Neckermann, Tui, Rainbow, czy Itaka, oferują ubezpieczenia zdrowotne, udział w szkoleniach, kartę Multisport. Pracownik ma również pojechać na tzw. „study tour”, co pozwala zwiedzić kraj, ale też rozwinąć swoją wiedzę sprzedażową. Naprawę brzmi to nieźle.

praca w biurze podróży, obsługa klienta, wymagania w biurze podróży, sprzedaż, podróże

Jednak, czy te korzyści wystarczą, by być dobrym pracownikiem, zadowolonym pracownikiem i dobrze zarabiającym pracownikiem?

Wymagania, o których wspomniałam to, rzeczywiście podstawa, jednak dobry pracownik musi znać coś więcej, niż tylko j. angielski czy destynacje turystyczne. Dobry sprzedawca powinien być dobrym psychologiem. Do sprzedania wycieczki nie wystarczy sama wiedza o kierunku, hotelu czy kultura osobista. W Biurze Podróży może i sprzedaje się marzenia, ale klient nie zawsze wie, czego chce. Samo przedstawienie klientowi propozycji nie zawsze spowoduje, że klient będzie potrafił zdecydować się na tę konkretną ofertę, a my za niego nie możemy (nie powinniśmy) decydować. Możemy doradzić, podpowiedzieć, ale nie decydować. I tu właśnie potrzebna nam jest psychologia – profesjonalny sprzedawca powinien:
– zbadać potrzeby klienta
– dowiedzieć się jakie klient ma oczekiwania i jak lubi spędzać wolny czas.

Aby dobrze dobrać ofertę należy stworzyć profil naszego klienta. A, niestety, bardzo często klienci nie wiedzą gdzie chcą jechać, często chcą jechać gdzieś, tylko dlatego, że byli tam ich znajomi. Nie zastanawiają się, czy właśnie tam będzie im się podobać, czy właśnie tam są np. piaszczyste plaże, o jakich marzyli przez całe życie. Klienci często nie chcą nawet powiedzieć co lubią, albo sami tego nie wiedzą?

To, sprzedawcy marzeń oczywiście zadania nie ułatwia, ale po to właśnie jest, żeby od klienta wydobyć, dla siebie ważne informacje i żeby, potencjalny klient stał się klientem, który podpisuje umowę. Klientem, który poleci, tam gdzie chce, spędzi wakacje, o jakich marzy i jakie są mu potrzebne. A nierzadko, dzieje się tak, że klient zainteresowany jest np. Maltą, ale ostatecznie wybiera Grecję albo Turcję, myśli o wylocie we wrześniu ale ostatecznie leci w lipcu.

Dlatego właśnie w obsłudze klienta pomagają m.in.:

  • techniki sprzedaży
  • dobra komunikacja
  • określone standardy obsługi klienta.

Zwłaszcza w sezonie w Biurach Podróży często jest duży ruch, a oprócz klienta, który siedzi przy biurku często trzeba odebrać telefon, bo dzwoni kolejny klient po ofertę, fakturę za wyjazd, lub, by złożyć reklamację. Inny czeka na obiecaną ofertę mailową, a jeszcze inny, chce w między czasie, o coś zapytać, bo się spieszy.
Doszłam do tego, że przy takiej pracy potrzebna jest:

  • bardzo dobra organizacja pracy 
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem

Do tego wszystkiego sprzedawca marzeń sprzedaje również ubezpieczenia,  bilety lotnicze, autokarowe, dba o wizerunek biura – jego wygląd i witrynę.

Biur Podróży na rynku jest sporo, oferty się powielają, a klientowi  przeważnie obojętne jest to gdzie kupi wycieczkę. Trzeba się wybić. Trzeba zatrzymać klienta przy sobie. I da się to zrobić! Trzeba tylko trochę umiejętności i dobrej organizacji.

Praca w Biurze Podróży  bywa przyjemna i rozwojowa, ale czy oby na pewno lekka i bezstresowa? 😉

A, czy Ty pracujesz w Biurze Podróży? Jakie są Twoje spostrzeżenia? Podziel się nimi 🙂

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *