Emocje – jak sobie z nimi radzić?

Jak radzić sobie z emocjami? Czy są one naturalne czy jednak można nad nimi pracować? Czy wiesz jak na Ciebie wpływają? Dają Ci motywację do działania? Czy utrudniają życie i są silniejsze od Ciebie? Często jest tak, że emocje poza naszą świadomością kierują zachowaniem, myśleniem, postrzeganiem otoczenia. EMOCJE, które Cię prześladują i nie do końca sobie z nimi radzisz mieszkają w Tobie i pojawiają się w najmniej oczekiwanym momencie. Bardzo często są silniejsze od Ciebie i mogą utrudniać życie. Choć nie masz wpływu na pojawiające się emocje jest kilka sposobów na zaakceptowanie ich i przejąć nad nimi kontroli. Można nauczyć się identyfikować emocje i znajdywać ich źródło – na początek wystarczy, że uważnie będziesz wsłuchiwać się w siebie.

5 sposobów jak uspokoić emocje:

  1. Ustalić sobie co jest dla Ciebie najważniejsze – cele, zasady.
  2. Koncentrować się na celu.
  3. Skupiać się na komunikatach pozytywnych, nie wszystko co jest na „nie” musi być przeciwko Tobie.
  4. Wyrażać swoje zdanie i uczucia.
  5. Wracać w myślach do dzieciństwa, do Twoich naturalnych zachowań, a nie tych nabytych i wyuczonych.

Czy zdarza Ci się  popełniać ten sam błąd? Podejmować złe działanie, złą decyzję? Ulegasz psychicznej słabości mówisz sobie „nie dam rady…”, „to jest bez sensu” i poddajesz się zbyt szybko? Jak często nie panujesz nad sobą i jak się wtedy czujesz?

EMOCJE są słabsze lub silniejsze. W zależności od tego:

  • jak wpływa na Ciebie otoczenie
  • jak odbierasz rzeczywistość
  • jaki masz stosunek do ludzi, do zjawisk i wydarzeń a nawet samego siebie

Zastanawiałaś/ zastanawiałeś się kiedyś nad tym, co decyduje o tym jak się czujesz w danej sytuacji?
W którymś momencie naszego życia emocje „po prostu się dzieją”, są to reakcje stałe i wydawałoby się dla nas naturalne, nabyte, wyniesione z domu, choćby przez obserwację dorosłych. Jak często odczuwasz złość, smutek albo denerwujesz się tylko dlatego, że takie zachowanie obserwowałaś od dziecka i automatycznie czyjeś zachowanie stało się Twoim zachowaniem?  Czy mówiono do Ciebie: „nie mów tak…”, „nie rób..”, „bo…co ludzie powiedzą”? A potem… gdy emocje zostały stłumione… czy pojawiał się żal, smutek i irytacja?
Skorzystaj z wyżej wymienionych sposobów jak radzić sobie z emocjami i przekonaj się, jak one działają na Ciebie.

jak uspoić emocje

„Nie jesteśmy odpowiedzialni za nasze emocje, ale odpowiadamy za to, co z nimi uczynimy”

– Jorge Bucay-

Emocje to:

STRACH – czasem realny, odczuwany przed jakimś niebezpieczeństwem a czasem tylko wyimaginowany.
ZDZIWIENIE – to wynik nieoczekiwanego wydarzenia, niespodziewanej informacji. Zdziwienie pozwala nam się odnaleźć w nowej sytuacji.
WSTRĘT – inaczej obrzydzenie, kiedy nas odrzuca od czegoś czy kogoś.
GNIEW – można też powiedzieć irytacja, ujawnia się kiedy jakaś sytuacja nam przeszkadza. Gniew
to negatywna emocja i wpływa destrukcyjnie. Dotyka nas w pracy i w domu a badania naukowe pokazują,
że epidemia gniewu przybiera coraz większe rozmiary i niszczy strukturę społeczną.
SMUTEK – pojawia się w trakcie negatywnych sytuacji lub po nich. Smutek uwalnia nasze emocje
i przezwycięża daną sytuację. Jednak trzeba pilnować by nie zagościł na dłużej.
WSTYD – jest wtedy, gdy czujemy się zażenowani, upokorzeni, mamy poczucie winy i żalu z powodu tego,
co się zrobiło.

Im dłużej i bardziej złe emocje spychamy na „drugi plan” tym trudniej nam sobie z nimi poradzić, bo są silniejsze od nas. Umysł zaczyna być skrępowany, nie potrafi racjonalnie myśleć, przez to też zdarza się, że robi się rzeczy, których potem się żałuje. Skrępowany umysł przestaje racjonalnie myśleć pojawia się chroniczny niepokój, duże zmęczenie, pojawia się niepohamowana furia, nerwy z byle powodu, a wszystko skończyć się może depresją. Dlatego tak ważne jest panowanie nad sobą i emocjami, na tyle, by w każdej sytuacji być świadomym siebie i swojego zachowania. I nie chodzi tu o zwykły smutek, złość, irytację czy jakieś zmartwienie, bo to zupełnie normalne reakcje. Czasem nawet lepiej jest się pozłościć niż złość kumulować w sobie.

Czy zwracałaś/zwracałeś kiedyś uwagę na to, co decyduje o tym jak się czujesz w danej sytuacji? Jak na daną sytuację reagujesz? Co czujesz i myśli w stresującej dla Ciebie sytuacji? Jeśli swoje zachowanie chcesz zmienić możesz na tę samą sytuację popatrzeć zupełnie inaczej! Służy do tego technika

PRZERAMOWANIA

czyli danemu zdarzeniu czy zachowaniu powinno nadać się zupełnie innych ram. Innymi słowy na daną sytuację wystarczy popatrzeć z innej strony.

To od Ciebie zależy jak postrzegasz otaczającą Cię rzeczywistość.
To Ty decydujesz jaki masz punk widzenia, a co za tym idzie to Ty kierujesz swoimi emocjami.

 

Dam Ci kilka przykładów:

  • Szef na Ciebie krzyczy krytykując Ciebie i Twoją pracę? Oczywiście jest to sytuacja stresowa i możesz się zdenerwować. Ale… zamiast „łapać doła” możesz zadać sobie pytanie, czy może ma jakiś problem i akurat na Tobie odreagowuje stres? Albo sprawdza, jak Ty reagujesz na sytuacje stresowe? Oczywiście nie musi tak być, ale automatycznie do Twojego mózgu docierają słabsze impulsy, przez co Twoje zdenerwowanie i napięcie jest mniejsze.
  • Uciekł Ci autobus? Możesz się mocno wkurzyć, prawda? Ale możesz też przejść się na kolejny przystanek i pooddychać powietrzem albo spokojnie poczekać, coś poczytać, o czymś pomyśleć, czy wejść do pobliskiego sklepu. Czy tak nie łatwiej?
  • Ktoś, z kim się umówiłeś spóźnia się? Irytujesz się wtedy i zaczynasz mieć myśli, że ten ktoś Cię olewa i nie szanuje? A może można zadać sobie pytanie, czy coś przypadkiem się nie stało, a telefon się rozładował i nie ma Cię jak poinformować?

Wiem, nie jest to łatwe, ale…

WSZYSTKO JEST MOŻLIWE I WSZYSTKO ZACZYNA SIĘ W GŁOWIE! Wybór zawsze należy do Ciebie! Możesz czuć frustrację i ciągłe napięcie, ale możesz też czuć spokój i radość!

Czy Twoje emocje żyją swoim życiem, czy masz na nie odpowiednią strategię?
Jeśli nie i czujesz przez to bezradność a chcesz zacząć nad nimi pracować, proponuję Ci małe ćwiczenie 🙂

Obserwuj przez jakiś czas (np. miesiąc) swoje zachowania, reakcje i uczucia jakie towarzyszą Ci sytuacjom, które chcesz zmienić. Opisuj sobie te sytuacje, nawet na papierze, jeśli tak Ci będzie lepiej i odpowiedz sobie na pytania:

  • Co się wydarzyło?
  • Czy ktoś miał wpływ na tę sytuację? Co tak naprawdę ją spowodowało?
  • Jak się zachowała osoba, która brała udział w sytuacji, a jak zachowałaś/zachowałeś się Ty?
  • Co czułaś/czułeś w danej sytuacji? Jakie było Twoje samopoczucie? Jakie były Twoje myśli?
  • Jak dużo czasu potrzebne Ci było na uspokojenie?

Gdy będziesz mieć już kilka takich sytuacji, porównaj je i przeanalizuj – może znajdziesz powody złych emocji wspólne w każdej sytuacji? Zawsze możesz poprosić kogoś o pomoc nad taką analizą. W momencie, kiedy zaczniesz mieć świadomość tego, co wywołuje u Ciebie np. gniew łatwiej będzie Ci zachować się inaczej, czyli tak jak chcesz 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *