10 sposobów na efektywny odpoczynek

Czas na odpoczynek regulowany jest przez Kodeks pracy. Przy 6 – ciu godzinach pracy obowiązuje 15 min przerwy. Przy pracy przed komputerem (powyżej 4 godzin) przysługuje dodatkowo 5 minut. Odpoczynek pozwala na regenerację sił, zwiększa efektywność pracy, pozwala złapać dystans do wielu spraw, poprawia koncentrację i kreatywność, łagodzi objawy stresu. Generalnie, kiedy pracujesz odpoczynek powinien być Twoim obowiązkiem.
Czy z niego korzystasz i czy robisz to dobrze? To ważne pytanie, ponieważ odpoczynek to niekoniecznie „nicnierobienie”. Odpoczynek, aby przyniósł korzyści musi być efektywny. Poniżej znajdziesz 10 propozycji na balans pomiędzy pracą, a życiem prywatnym. Sprawdź, może niektóre z nich znasz i stosujesz, może niektóre wprowadzisz do swojej codzienności?

Koniec lata, a Tobie wydaje się, że z pracy nie wychodzisz? Ciągle tylko praca i praca, klienci i klienci – albo chcą tylko zapytać o super „lasta”, albo nie mogą się zdecydować, albo traktują Cię jak informację, albo chcą tylko pogadać, bo przecież (jeśli nie masz przed sobą klienta) „Ty nic nie robisz”…musisz tylko odpisać na ważne e-maile, zrobić raporty. No i jeszcze telefony – te również powinno się wykonać jak najszybciej, żeby klient nie poszedł do konkurencji.
A w tym wszystkim jesteś TY. Padasz na twarz i nie masz ochoty na nic. Choć lubisz swoją pracę pojawia się znużenie, nerwowość… Nie wiesz czy płakać, czy się śmiać, a ze zmęczenia to już nawet głodna nie jesteś?

Jak możesz zadbać o siebie, aby nie mieć poczucia, że Twoja codzienność to tylko praca?

1. Nie wychodź z domu bez śniadania, a do pracy bierz przekąski.

Już samo regularne jedzenie powoduje lepszy nastrój, a co za tym idzie mniejsze rozdrażnienie i lepszą koncentrację. Mózg, aby dobrze pracować potrzebuje odpowiedniej ilości energii. Ważne jest zatem, nie tylko, że jemy, ale co jemy. Jeśli w pracy jest ciężko o przerwę – zadbaj, aby zawsze mieć przy sobie zdrowe przekąski. Lepiej zjeść jabłko, banana czy jogurt niż nic. Kiedy zdrowo się odżywiamy, nasz organizm nam się odwdzięcza i jest mniej zmęczony. Jeśli wychodzisz z domu wcześnie rano, weź ze sobą kanapkę, tak żeby zjeść ją jeszcze przed rozpoczęciem pracy. Jeśli masz wolny dzień, albo do pracy idziesz na późniejszą godzinę – zadbaj o poranek na relaksie, podelektuj się nim, dodaj sobie energii.

omlet, dobre śniadanie, śniadanie slow, odpoczynek

2. Zadbaj o ruch i relaks na świeżym powietrzu.

To wcale nie musi być coś wielkiego i wcale nie trzeba wyjeżdżać z miasta (choć to zawsze miła odskocznia). Tak naprawdę wystarczy długi spacer czy posiedzenie na ławce w parku. Ważne jest, żeby się wtedy wyłączyć – od telefonu, internetu, pracy.
Dobrą opcją jest też rower. Ja swój uwielbiam, zawozi mnie zawsze tam gdzie chce, szybciej się przemieszczam, załatwiam sprawy jednocześnie się dotleniając (mieszkam w Krakowie :)), a i zawsze mogę podjechać do ulubionego parku. Nie masz roweru? Możesz wysiąść przystanek wcześniej i już rozluźniasz swój układ mięśniowy i dotleniasz organizm.
Czasem trzeba się zmęczyć i podnieść swe endorfiny, a czasem wystarczy po prostu posiedzieć na łonie natury, popatrzeć w przestrzeń i oderwać myśli od pracy i codziennych obowiązków. To czyni niesamowite rzeczy.
odpoczynek, slow, woda, Bagry, ławka, wieczór slow

3. Uśmiechaj się.

Śmiech uspokaja, rozluźnia i sprawia, że nasz oddech się pogłębia. Nasz organizm się dotlenia, krew lepiej krąży, a toksyny się wypłukują. Spada też hormon stresu, a nasza głowa staje się jakby lżejsza, bo nasze emocje się uspokajają.
Uśmiechaj się sama do siebie, myśl o pozytywnych aspektach swojej codzienności. Relaksuj się uśmiechem.

Dla przeciwwagi wielu wątpliwości życia niebo ofiarowało człowiekowi trzy rzeczy: nadzieję, sen i śmiech.

Immanuel Kant

4. Nie bierz na swoje barki zbyt wiele.

Bądź asertywna i stawiaj granice. Egzekwuj swoje prawa i jasno mów o swoich oczekiwaniach, sugeruj jeśli masz nowe pomysły, albo zastrzeżenia. Bądź małą egoistką i nie bój się tego. Każdy ma inny punkt widzenia i może nie zauważać tego, co widzisz Ty. Poza tym…umysł, mimo wszystko, ma ograniczoną pojemność psychiczną.
Skup się na pracy zadaniowo. Myśl o tym, co robisz teraz, a komórka z włączonym fb w tle niech Ci nie przeszkadza – nie musisz komórki wyłączać, wystarczy, że wyłączysz transfer danych. Na resztę, przyjdzie czas za chwilę. Nie nadwyrężaj umysłu niepotrzebnie.

5. Miej swoje rytuały.

Jeśli Twoja praca to stałe godziny pracy, to na pewno łatwiej Ci je wprowadzić w swoją codzienność. Ale i przy pracy zmianowej można je mieć. Pomyśl, co lubisz, przy czym się odprężasz, co sprawia Ci frajdę. To powinno być coś z czego skorzystasz tylko Ty. W końcu chodzi o Twoje odprężanie. Kiedy kończysz wcześniej pracę idź i zrób na co masz ochotę, na spacer, na zakupy (ale nie spożywcze i nie internetowe), posiedź na ławce i poczytaj, idź na kawę. Albo pograj z dzieckiem w grę lub zjedz obiad na balkonie, jeśli pogoda na to pozwala. Masz luźniejsze ranki? To je wykorzystaj! idź poćwiczyć, pobiegać, albo wypij na spokojnie kawę, lub ulubioną herbatę.
Zaopiekuj się sobą i zadbaj o swoje rytuały.
odpoczynek, kawa, góry, gra, odpoczynek slow

6. Postaw na spontaniczność.

Planuj, bo planując nie wkrada się chaos do Twojej codzienności. Ale, nie miej podejścia, że za każdym razem musisz trzymać tego, co zapisałaś w swoim kalendarzu. Miało padać, a jest ładna pogoda? Wykorzystaj to! Koleżanka dzwoni proponując kawę? Zanim odmówisz zastanów się 2 razy, czy oby na pewno w tym czasie masz ważniejsze sprawy. Jeśli nie, biegnij na kawę!

7. Wyznaczaj sobie cele.

Myśli bywają ulotne. Kiedy się je zapisze, nasz cel, nagle wydaje się prostszy, bo mamy rozpisane kroki, jakie chcemy podjąć. Praca, której często się nie lubi z różnych względów już nie wydaje się taka straszna, bo skupiamy się na celu, który sobie wyznaczyliśmy. I już zmienia się podejście i jest dużo łatwiej.
Cele, oprócz tych konkretnych, powinny być również przyziemne, np., że jeden dzień w tygodniu mam tylko dla siebie, albo raz w tygodniu idę na basen i saunę, albo, że w czwartki spotykam się z przyjaciółką na pogaduchach.
Twoje cele niech będą Twoją motywacją.

8. Wysypiaj się.

Staraj się spać przynajmniej 7 godzin na dobę. To właśnie wczasie snu Twój organizm regeneruje się najbardziej.

9. Pij wodę.

Woda nawadnia i oczyszcza nasz organizm. Od ilości wody w naszym ciele w dużym stopniu zależy nasze samopoczucie.

10. Czasem odpuść.

Odpuść i skup się tylko na naprawdę pilnych sprawach. Reszta niech poczeka, bo nic się nie stanie, a na siłę i tak niewiele zrobisz. Odpuść i pobądź ze sobą. Zresetuj myśli. Nie zastanawiaj się dlaczego jest tak, a nie inaczej. Nie tłumacz się, dlaczego nic nie robisz. Poczytaj, albo włącz serial (seriale też są fajne!). A jeśli już potrzebujesz porozmyślać, bo wydaje Ci się, że inaczej nie potrafisz to skupiaj się tylko na pozytywnych aspektach codzienności i na pozytywnych rozwiązaniach.

Odpoczynek nie powinien być traktowany jako luksus, tylko jako konieczność. Konieczność dla każdego. Każdego, kto pracuje w biurze, w sklepie, na budowie, czy nawet dla mamy siedzącej w domu.
Pracując bez odpoczynku umysł zaczyna być obciążony nadmiarem emocji i informacji. Stąd biorą  się frustracje, nerwowość, niemoc…
Każdy potrzebuje pomostu pomiędzy pracą a życiem prywatnym.  I trzeba samemu o to zadbać.

Ciekawa jestem jak Ty odpoczywasz? Jakie są Twoje sposoby na odpoczynek i balans?

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze 10

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *